آموزش نگارش مقاله با رعایت اصول مقاله نویسی

آموزش نگارش مقاله با رعایت اصول مقاله نویسی

مقدمه مقاله ای که به خوبی نوشته می شود به صورت موثر می تواند سردبیران، داوران و خوانندگان را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت، اولین تاثیر بهترین تاثیر است. نویسندگان معمولا در مورد آنچه که می خواهند بگویند صریح نیستند؛ بلکه نوشته خود را با ایده هایی مبهم آغاز می کنند و امیدوار هستند که خوانندگان به فراست دریابند که چه چیزی حائز اهمیت است. اما خواننده این زحمت را به جان نمی خرد.

نگارش مقاله با رعایت اصول مقاله نویسی - زمان نگارش مقدمه

حتی با اینکه مقالات پژوهشی پزشکی به صورت سنتی بر اساس فرمت IMRAD نوشته می شوند، بخش های مختلف مقاله به ندرت در همان توالی زمانی نوشته می شوند. در واقع توالی نگارش عمیقا وابسته به سبک و تجربه فردی است. اگر عادت دارید قبل از سایر بخش های مقاله ابتدا بخش مقدمه را بنویسید، فراموش نکنید که بعد از نگارش کامل کل مقاله یک بار دیگر مقدمه را بازخوانی کنید. مطمئن شوید که مقدمه به خوبی با ادامه مقاله هم از نظر موضوع اصلی و هم سبک ترکیب شده است.

اشتباهی که معمولا نویسندگان مرتکب می شوند این است که مقدمه پروتکل را کپی می کنند. اگر چنین شود مقدمه بسیار توی ذوق می زند. اولا، ممکن است تمرکز مقاله شما تطابق کامل با موضوع پروتکل شما نداشته باشد. دوما، ممکن است اطلاعات جدیدی که در حین مطالعه شما مطرح شده اند در مقدمه شما بازتاب نداشته باشند که در این صورت تصویری قدیمی و منسوخ از موضوع تحت مطالعه ترسیم می شود. بنابراین همیشه بعد از آنکه مقاله خود را آماده کردید مقدمه را بازبینی کنید. همچنین بهتر است مطمئن شوید که بعد از بازبینی و یا کوتاه سازی بعد از داوری و لحاظ کردن توصیه سردبیر وقتی قصد ارسال مجدد مقاله را دارید بخش مقدمه همچنان خوانا و قابل درک است.

سناریوی موردی

بخش مقدمه مقاله زیر با محوریت تب حصبه را بخوانید (برگرفته از کادیراوان تی، ویگ ن، کاپلی آ، کابرا اس کا، رنوکا کا، میسرا آ. پیامدهای بالینی در تب حصبه: تاثیر وارونه عفونت با سلامونلا تیفی مقاوم به اسید نالیدیکسیک. BMC Infect Dis 2005).

Description: C:\Users\dayan\Desktop\Subhash Chandra Parija - Writing and Publishing a Scientifc Research Paper-Springer Nature Singapore Pte Ltd (2017).jpg

 

زمینه

تب حصبه یکی از بیماری های شایع در کشورهای در حال توسعه نظیر هندوستان است (1) و در عصر افزایش سفر هوایی و عملیات جهانی به یکی از تهدیدهای احتمالی برای کشورهای پیشرفته تبدیل شده است (2). در صورت فقدان شیمی درمانی مناسب، تب حصبه یک بیماری مهلک و کشنده است و معرفی درمان آنتی بیوتیکی موثر در دهه 1950 منجر به کاهش شدید نرخ عوارض و مرگ در اثر تب حصبه شد (3). با این حال در اوایل دهه 1950، گونه هایی از سالمونلا انتریکا سروتیپ تیفی (MDR-ST) مقاوم به چنددارویی که نسبت به سه داروی ردیف اول این بیماری موسوم به کلورامفنیکول، آموکسی سیلین و کو تریموکسازول مقاوم بودند ظاهر شدند و مدتی نگذشت که MDR-ST در اغلب  کشورهای آسیا به یک بیماری همه گیر تبدیل شد. تغییر در الگوی استعداد ابتلا حتی در مناطق دوردست مانند انگلستان (5) و ایالات متحده آمریکا نیز مشاهده شد (6). فلوروکینولونز برای درمان MDR-ST بسیار موثر است و در عرض کمتر از چهار روز منجر به برطرف شدن تب می شود و نرخ درمان آن بیش از 96 درصد است و در حال حاضر به عنوان داروی ردیف اول درمان تب حصبه به کار می رود (7).    

 

توصیف شرایط و ارتباط آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توصیف شرایط و ارتباط آن

با این حال، در اواخر دهه حاضر مشاهده شد که قبل از آنکه علائم تب برطرف شود مدت زمان بیشتری به طول می انجامد و گاهی در نهایت شگفتی درمان سیپروفلوکسان موثر نیست (10-8). این ایزوله ها دارای بیشترین میزان حداقل غلظت بازدارنده فلوروکینولونز هستند، اگرچه بر اساس آزمایش دیسک دیفیوژن و نقطه برش پیشنهادی MIC در برابر فلوروکینولون ها مستعد و حساس بودند.  با این حال، این گونه های اس.تیفی نسبت به نالیدیکسیک اسید مقاوم بوده و مشاهده شده است که واکنش بالینی به فلوروکینولون ها در بیماران مبتلا به اس. تیفی مقاوم به نالیدیکسیک اسید (NARST) پایین تر از واکنش افرادی است که به گونه اس تیفی حساس به نالیدیکسیک اسید مبتلا شده اند (11). با این حال مشخص نیست که آیا فلوروکینولون ها همچنان می توانند به عنوان داروی ردیف اول برای درمان تب حصبه به کار روند یا خیر و اگر به کار روند عوارضی غیر از شکست درمان مانند عوارض جانبی و ناخوشی که بر اساس مدت زمان بیماری سنجیده می شود به دنبال دارد یا خیر. در این سناریو، مطالعه حاضر برای ارزیابی تاثیر عفونت با NARST بر پیامدهای بالینی در بیماران دچار تب حصبه انجام شده است.

بر کدام جنبه آن تمرکز کرده اید؟

 

 

 

چه چیزهایی از قبل مشخص شده اند؟

 

 

 

چه چیزهایی نامشخص و ناشناخته هستند؟

 

 

چرا این مطالعه را انجام داده اید؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل و جدول فوق یک نمونه سناریوی موردی از یک مقاله پژوهشی می باشد، حال با بررسی آن به سوالات زیر پاسخ دهید.

- آیا این مقدمه به شیوه ای نوشته شده است که توسط یک خواننده غیرمتخصص قابل درک باشد؟
- آیا ساختار آن با شکل هرم وارونه تطابق دارد؟
- آیا تمام اطلاعات مورد نظر را ارائه کرده است؟ آیا چیزی از قلم افتاده است؟
- آیا نکات/حقایق/ادعاهای مهم با استفاده عاقلانه منابع تایید می شوند؟
- آیا نویسندگان به وضوح به توصیف یافته های مطالعات پیشین پرداخته اند؟ 
 

جهت مطالعه فایل های بیشتر در ارتباط با آموزش نگارش مقاله با رعایت اصول مقاله نویسی به بخش مقالات وبسایت ابن سینا مراجعه نمایید.

۱۳۹۹/۰۴/۰۵
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب